banneri

Harjoitusvarusteet, valmistautuminen ja hygienia:

Joogaan sopii kevyt vaatetus, jossa voi liikkua helposti. Joogaa harjoitellaan paljain jaloin. Loppurentoutusta varten on hyvä olla mukana jotakin lämmintä vaatetta, esim. pitkähihainen pusero ja villasukat. Suositeltavaa on hankkia oma joogamatto, joka pysyy tukevasti lattiassa asentoharjoituksen ajan.

Ennen harjoitusta on hyvä olla parisen tuntia syömättä ja parikymmentä minuuttia juomatta. Harjoituksen aikana ei nautita nesteitä tai syödä välipalaa.

Harjoituksen jälkeen kannattaa syödä aikaisintaan noin puolen tunnin kuluttua kehon palauduttua.

Astangajoogan harjoitus kulkee ilman pakottamista, kilpailua tai suorituspaineita. On hyvä kuunnella sisäisiä tuntemuksiaan.

Älä harjoittele kuumeisena! Astangajoogan harjoittelua ei suositella aloitettavan raskausaikana. Synnytyksen jälkeen suositellaan mielellään kolmen kuukauden lepo- ja palautumisaika. Joogata voit raskausaikana tuntemuksiesi mukaan ja siihen asti kun se tuntuu hyvälle.

Henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtiminen on erittäin tärkeää. Ennen ja jälkeen harjoituksen on hyvä käydä suihkussa tai vähintään pestä jalat ja kainalot. Harjoitukseen on huomaavaista pukea aina puhtaat vaatteet.